Bushings

Wat is een "bushing"?

Bushings, die in paren op de trucks te vinden zijn (totaal 4 voor 2 trucks), zorgen voor soepele, geleidelijke bochten. Zonder bushings zouden trucks slechts metalen onderdelen zijn die tegen elkaar wrijven, wat schade en gebrek aan comfort met zich meebrengt. De compressie en teruggave van de bushings bepalen de prestaties van de truck.

Waarom de bushings op je trucks vervangen?

Bushings zijn verbruiksartikelen. Afhankelijk van hoe vaak en op welke manier je je board gebruikt, kunnen ze slijten, waardoor ze hun responsiviteit of hardheid verliezen.

De formule, vorm en hardheid van de bushing zijn belangrijke factoren die de trucks en daarmee de board een compleet ander gevoel geven.

Experimenteren met verschillende bushing-configuraties is de sleutel tot het vinden van de perfecte match, en deze gids zal je helpen de juiste keuze te maken.


Bushing Vormen

Elke bushingvorm heeft specifieke kenmerken die de prestaties van de trucks beïnvloeden.

CONES

De conische bushing is ontworpen voor bochten, met een bredere basis dan de top van de bushing, wat de compressie van de bushing beperkt.

Dit is een klassieke vorm, gekozen voor trucks die zeer responsief zijn en gemakkelijk draaien, maar minder stabiel zijn bij hoge snelheden.

Een combinatie van cone + cone is extreem draaikrachtig en zeer responsief.
Een combinatie van cone + barrel biedt een stabiele truck met een behoorlijke draaikracht en is vaak de standaardopstelling voor enkele populaire truckmerken.

BARREL

De barrel is de ultieme veelzijdige vorm. De constructie beperkt compressie, waardoor deze stabieler is en sneller terugkeert naar zijn oorspronkelijke positie dan de cone.

Dit resulteert in een zeer veelzijdige bushing die zowel stabiel als responsief is.

PLUGGED IN

Afhankelijk van de trucks kan er een ruimte zijn tussen de twee bushings, een ongebruikte ruimte op de hanger. Sommige merken bieden een bushing met een verlengde binnenring die deze ruimte opvult.

Dit vergroot de stabiliteit, aangezien de bushing moeilijker te comprimeren is, nu beperkt door de hanger van de truck.

TALL BUSHING (conen, barrels, enz.)

Dit zijn dezelfde vormen, maar groter. Sommige trucks, met name die gebruikt worden voor downhill longboarding, zijn compatibel met "lange" maten. Het toevoegen van meer materiaal zorgt voor een groter terugverend vermogen en stabiliteit.

Trucks die lange bushings vereisen, zijn op onze website aangegeven.

SPECIAL BUSHINGS

Er zijn ook andere bushings vormen die verschillende prestatiekenmerken bieden.

De keg, bijvoorbeeld, is een barrel-vormige bushing die is ontworpen om meer weerstand tegen compressie te bieden en het terugverend vermogen te maximaliseren, zodat hij snel terugkeert naar zijn oorspronkelijke vorm.

De eliminator beperkt de draaicapaciteit van de truck aanzienlijk en richt zich op het maximaliseren van de stabiliteit.

De Fatcone is ontworpen voor degenen die maximale stabiliteit bij hoge snelheden zoeken, terwijl ze nog steeds uitstekende wendbaarheid behouden.

De chubby biedt zowel wendbaarheid als geweldige stabiliteit, dankzij de bovenkant die goed in de hangers past. Deze kan worden gebruikt met een lagere hardheid dan gebruikelijk.


Bushing Formulas

De merken die wij aanbieden begrijpen het belang van bushings en hebben verschillende formules ontwikkeld om verschillende prestatiekenmerken te leveren.

 

VENOM

SHR: Super High Rebound

De SHR van Venom is ontworpen om je trucks responsiever te maken, met een maximaal terugverende werking. Tijdens de overgang van een rechter bocht naar een linker bocht keert de bushing snel terug naar het midden voordat hij aan de andere kant wordt samengeperst.

HPF: High Performance Formula

De HPF biedt een geleidelijke compressie zonder significante terugvering, wat zorgt voor nauwkeurigere en progressievere bochten.

RIPTIDE

APS / ANIMATED POLYMER SYSTEM

APS biedt een hoge terugvering en een meer directe energieopbrengst. Het zorgt ook voor een geweldige controle en 10 tot 15% meer helling vergeleken met dezelfde hardheid van andere merken. Deze bushing heeft een sterke terugvering en een significante helling, waardoor hij zeer stabiel en vergevingsgezind is.

WFB / WORLD FASTEST BUSHING

Deze formule bevat een unieke smeermiddel dat niet bindt met het urethaan, wat de reden is waarom je vaak een witte residu op het oppervlak kunt zien. Het vermindert de wrijving van de bushing voor snelle overgangen en een diepere helling dan APS. WFB draait 15% tot 20% meer dan dezelfde hardheid van andere merken. WFB biedt ook minder terugvering dan APS en is ontworpen voor rijders die een zeer soepele respons willen.

KRANK

KranK is de hoogste terugvering formule tot nu toe, speciaal ontworpen om te veranderen onder de druk van het aandraaien. Het effectieve controlebereik varieert van zeer losse instellingen voor het meest losse gevoel tot twee volledige slagen voor het strakste gevoel. KranK zal evenveel of minder draaien dan dezelfde hardheid van andere merken.

ORANGATANG

Nipples

De Orangatang Nipples bushings zijn ontworpen voor hoge energieopbrengst en maximale helling. Met hun unieke urethaanformule bieden ze een uitstekende combinatie van stabiliteit en responsiviteit. Nipples bushings zorgen voor een soepele, gecontroleerde carve en zijn perfect voor rijders die op zoek zijn naar diepe bochten zonder precisie op te offeren. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende hardheden en zijn geschikt voor diverse rijstijlen, van carving en cruisen tot downhill racen.

Knuckles

De Orangatang Knuckles bushings zijn gebouwd voor extreme terugvering en stabiliteit, waardoor ze ideaal zijn voor snel rijden en downhill skaten. Hun unieke vorm biedt meer weerstand tegen compressie, waardoor de trucks stabiel blijven bij hoge snelheden terwijl ze toch soepele draai-overgangen mogelijk maken. Knuckles bushings zijn verkrijgbaar in verschillende hardheidsniveaus, zodat rijders hun setup kunnen afstemmen voor de perfecte balans tussen controle en wendbaarheid.


Hardheid van Bushings

Nu je de juiste vorm en formule hebt gekozen, is het tijd om de hardheid van je bushings te bepalen.

Hardheid

De hardheid van je bushings, samen met hun formule, zal je een totaal ander gevoel op je board geven. Over het algemeen geldt: hoe harder de bushing, hoe moeilijker het is om te draaien, en vice versa. Dit wordt aangegeven zoals bij wielen, met een nummer gevolgd door een "a" (bijv. 80a, 86a, enz.).

 

Tips

“Woo, oké, ik wil supersnel gaan, dus ik neem de hardste bushings!!!?”

"Nee, een zeer harde bushing zal je niet helpen sneller te gaan of wobble te voorkomen—eigenlijk het tegenovergestelde. Een bushing die past bij je gewicht en met de juiste hoeveelheid spanning, zal je in staat stellen om zelfverzekerder vooruit te gaan bij hogere snelheden."

Hier vind je de verschillende hardheidsrichtlijnen voor bushings op basis van merken, formules en het gewicht van de rijder.

Venom wheels bushings chart
Riptide bushing chart
Orangatang charts

Geen producten gevonden voor deze selectie.
RADLINE - © - SKATE AS YOU ARE